بسم الله الر حمن الر حيم
....................wallpaper islamic link di bawah....................

Sunday, December 5, 2010

kata, amal, uji... herm...??

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt.. lama sungguh tak update blog... afwan kasira... tidaklah merasakan sudah 'give up' untuk menulis... walaupun sebenarnya mmg ye... (>.<) hehe... InsyaAllah, ana tidak akan membenarkan ianya berlaku... ana kena sentiasa igt kepada niat asal ana membuat blog.... insyaAllah, ana akan cuba untuk berkongsikan sesuatu.....
herm... benar seperti yang di katakan.... makin lama kita berada di alam tarbiyah, makin kita ingin berbuat kebaikan, makin kita ingin dekatkan diri kepada Allah, maka makin banyak ujian dan dugaan yang perlu kita tempuh... teringat akan firman Allah yang menegaskan:
"Hai orang-orang yang beriman, mengapa kamu mengatakan hal yang tidak kamu perbuat. Amat besar kebencian Allah bahawa kamu mengatakan apa sahaja yang tidak kamu perbuat." (As-shaff : 3)
Jelas ternyata orang yang mengatakan akan diuji dahulu... sama situasinya seperti seorang guru/pensyarah, beliau mengatakan (samakan dengan tunjuk/ajar kan kan?) kemudian bile nak praktikkan mungkin dalam makmal atau lain2nya anda akan suruh beliau itu untuk lakukannya dahulu... kan kan?? (sama tak situasi??) ana tak suruh pun pensyarah ana dah panggil ke depan suruh tengok dulu... huhu... herm..?? maksudnya kita kah yang nak uji dahulu betul ke cikgu kita tu tahu apa yang dia katakan?? ataupun inikah contoh yang lebih tepat.... seorang abang yang memarahi adiknya:
Abang : kamu jangan main kat luar lagi...bising ibu nanti dah nak maghrib baru balik.
Adik : Alah abang tu, ibu bising dari malam sambung balik pagi pasal abang, tak kesah pulak
(Ini situasi bila mana abangnya bila malam keluar, balik pagi buta, tidur sampai tgh hari, petang bangun makan, dan berlakulah cycle kehidupannya disitu)
nampak disitu, bila mana kita cuba menegur seseorang tetapi kita sendiri tidak berbuat makanya orang itu tidaklah mahu mendengar kata2 kita... sebab itulah Allah menegaskan bagi mereka yang beriman terutamanya, kerana mereka ini yg akan membawa kebaikan dan mereka ini jugalah yang akan menyebarkannya..
Persoalan, siapakah orang yang beriman itu??
ok...ana jawab... mereka yang bertudung?? tudung labuh kah?? mereka yang berkopiah?? songkok?? eh... ni jawab ke, soal... erm... baik... selagi mana kita mengaku Allah itu sebagai tuhan kita, dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, makanya itulah si dia yang ada iman... solat 5 waktu, ok?? puasa?? ok?? zakat bayarkan?? Haji, insyaAllah... yg udah, alhamdulillah..... hah, insyaAllah cukuplah dia untuk mendapat title orang yg beriman yang dimaksudkan.... pendek kata, yg berstatuskan Islam, itulah dia... jadi tak kira lah, tak bertudung ke, tudung pendek ke, tudung labuh ke, tudung ekin ke, tudung siti ke, tudung berjambul ke... ok stop... herm, asalkan dia Islam, kita kenalah lakukan tanggungjawab kita sebagai hamba-Nya...
tetapi ingat iman seseorang ini tidaklah sentiasa bersih... dan iman kita itu tidaklah berbeza berdasarkan pangkat mahupun harta... status kita semuanya sama sahaja sebagai hamba Allah... apa yang beza bagaimana kita menjaga dan membersihkan iman kita nie... contoh lagi?? erm.. mcm kereta, nak perjalanan yang lebih lancar, kena pergi servis, bersihkan enjin sumer... so, nak iman yang mantap kita kena selalu perbaiki diri... insyaAllah, sikit-sikit, lama-lama jadi bukit... tapi apa yang kita dah tahu, kita kena amalkan dan praktikkan.... bukan sekadar sampaikan kepada orang lain... kalau dah tahu yang itu tak boleh, so jangan buat.... benar ada kalanya ada yang kita tak mampu nak lakukan, jadinya orang mengambil keputusan mana yang tak dapat kita wat tu dibiarkan sj... baik, boleh, tapi!! adakah kita sudah cuba sedaya upayanya... sure?? atau sekadar "aku tak dpt nk lakukan spt ini"..kalau anda nak jadi seorang saintis...bolehkah anda belajar sampai yang anda mampu sahaja? boleh tak nak skip satu atau dua sem sbb rs dah tak mampu?? bole ke grad kalu mcm tu?? nak tak nak anda kena gak paksakan diri dengan sedaya upaya nya untuk habis kesemua sem untuk menjadi saintis tu kan...benar?? tidak kesahlah walaupun pointernya tidak begitu memuaskan... asalkan usahanya setimpal...samalah untuk mendapatkan tiket ke syurga... sesungguhnya Allah lebih memandang pada usaha kita... ana yakin kalau kita usaha untuk sesuatu kebaikan, nescaya Allah mempermudahkannya...insyaAllah...
herm...post ana ni sekadar ingin berkongsi apa yang ana rasa... makin bertambahnya hari di alam tarbiyah makin risau rasanya... risau bukan kerana apa, risau ana merasakan yang ana tidak mampu untuk meneruskan...risau dan tak mahu terkeluar dari jalan ini... Hidayah Allah itu, hanya Allah yang dapat bg.... Firman Allah:
"Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah yang memberi petunjuk kepda orang yang dikehendaki-Nya, dan Allah yang lebih mengetahui orang yang mahu menerima petunjuk" (Al-qashash:56)
sekali kita sudah mula terjebak atau mula terdedah untuk memilikinya, maka teruskanlah untuk mendapatkannya.... ingat, walau sekadar terbaca atau dapat dari kawan-kawan apa sahaja kebaikan maka teruslah ambil untuk diamalkan... kerana tiada satu yg kebetulan... Segalanya telah ditetapkan oleh Allah...
"setiap bencana yang menimpa dibumi mahupun diri kamu sendiri, segalanya telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuz) sebelum Kami mewujudkannya. Sungguh yang demikian itu mudah bagi Allah" (al-Hadid : 22)
mungkin itulah permulaan anda untuk memiliki hidayah-Nya.... jangan ditangguh-tangguh... "Demi masa".....
WA

0 comments:

..................................luasnya ilmu Allah......................................

"Katakanlah (Muhammad), 'Seandainya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)"
(Al-Kahf : 109)